onder-minister Govender

Tijdens de reis in Zuid-Afrika bracht onder-minister Kubeshini Govender van onderwijs ons een bezoek om ons op inspirerende wijze deelgenoot te maken van haar visie op de samenleving, het onderwijs, inclusie en diversiteit. Hieronder een verslag van haar visie. Het verhaal van Govender biedt naar mijn overtuiging geweldig goede input voor de actuele maatschappelijke discussie over discriminatie en racisme.

“Kubeshini Govender vertelt over de vlag van Zuid-Afrika. Hoe de verschillende kleuren op de vlag wel voorkomen op de vlag, maar niet mengen. Hoe zij inclusie en diversiteit ziet, is anders. Zij ziet de ‘deficiencies’ van verschillende mensen.
Ik werd direct getriggerd door het woord en woordkeuze van deficiency. Volgens mij betekent dit het ontbreken van een bepaalde kwaliteit of element. Een tekortkoming. Bijvoorbeeld een gebrek aan kritisch denken, een vitamine C deficiency of te weinig personeel: staffing deficiencies.
Hoe kan ze starten met inclusie en diversiteit door eerst te kijken naar tekortkomingen bij andere mensen? Het verrast me dat zo’n positief persoon start met negativiteit. Gelukkig komt het antwoord zonder te vragen. Na het zien van de deficiencies gaat ze in de actiemodus. Hoe kan ze de deficiencies die ze ziet, omzetten naar iets wat iedereen kan gebruiken. Dit is inclusie. En daarna volgt diversiteit. Namelijk dat je van zoveel verschillende invalshoeken de waarde die iemand toe kan voegen aan het geheel gaat vinden en de bijdrage gaat zien die ze kunnen toevoegen.
Misschien is het woord deficiency niet eens helemaal slecht gekozen… Het erkent volgens mij het proces erachter dat automatisch bij mensen ingebouwd zit. Namelijk dat als je een mens van een andere achtergrond tegenkomt, je meteen ziet hoe die anders is dan jij. En dat je dit snel als iets negatiefs kan zien. En het laat zien dat voor de vervolgstappen een actief proces nodig is. Namelijk je beseffen dat je elkaar nodig hebt en dat mensen met verschillende achtergronden juist een verrijking zijn voor het geheel. Ieder mens heeft vanuit zijn invalshoek een waarde voor het geheel. Het is aan jou om vanuit jouw perspectief als ontdekkingsreiziger die waarde te vinden.
Ontdekkingsreiziger 2.0…. Waar ze vroeger aan land stapten met de koloniale schepen en elke vorm van diversiteit zoveel mogelijk uitroeien… is de nieuwe versie van ontdekken: Hoe zijn de Khoisan in staat om in zo’n korte tijd een vreemde taal machtig te maken. Dat de oorspronkelijke bewoners van Zuid-Afrika zelfs tolken hadden om te zorgen dat de Nederlanders met hen konden communiceren. Maar dat de Nederlanders de kliktaal veel te moeilijk vonden. En ze zelfs belachelijk maakten als stotteraars of kalkoenen…”

Op de foto: Annette Nobuntu Mul, Kubeshini Govender en Babah Tarawally