Een spetterende kick off van een Geluksdag voor ouderen. Die beleefden directeur Marjolein de Leeuw, docent Nico Geurts en twintig enthousiaste leerlingen van ROC Gezondheidszorg Tilburg op donderdag 13 februari. Ze maakten een start met de voorbereidingen van een Geluksdag, die op 22 mei plaats vindt in een aantal instellingen voor ouderenzorg in Tilburg. Die dag telt alleen het geluk van ouderen en zijn belemmerende regels taboe. Een initiatief dat voorkomt uit de Proeftuin van de Zorgacademie.

Zorg voor mensen beter, leuker en fijner maken

Marjolein de Leeuw: “Tijdens de Proeftuin bedachten leerlingen en studenten, zorgprofessionals, docenten en patiënten en mantelzorgers samen een aantal experimenten om de zorg voor mensen beter, leuker en fijner te maken. Het was een mooie ervaring om te zien dat alle betrokkenen in de zorg met elkaar aan tafel zaten en samen spraken over de toekomst van de zorg. En de veranderende rol van onderwijs en zorg daarbij. Want zeker is dat de zorg gaat veranderen. Mensen willen meer eigen regie en worden meer aangesproken op zelfredzaamheid. Daar moeten zorg en onderwijs samen voor staan. Tijdens de Proeftuin hebben we ervaren dat de samenwerking met alle betrokkenen energie genereert. Dat willen we vast houden. Daarom wil de Zorgacademie Midden-Brabant graag aan de slag met de experimenten. Nu gaat een eerste groep leerlingen van het ROC Gezondheidszorg de uitdaging aan om een Geluksdag voor ouderen te organiseren.”

Leerlingen bruisen van ideeën

Nico Geurts, docent bij ROC Gezondheidszorg: “Tijdens de kick off bleek dat leerlingen bruisten van de ideeën. Zo wil een leerling ouderen voorstellen om terug te gaan naar het huis waar ze zijn opgegroeid. Daarna gingen de leerlingen met elkaar in gesprek over wie zij allemaal moeten betrekken bij de invullingen van de dag. Daarbij gaan ze uit van ‘het geluksklavertje vier in de zorg’: student, patiënten/cliënten en familie, school/docent en instelling/werkbegeleider. We bespraken de valkuilen, hobbels en mogelijke weerstand waar ze tegenaan kunnen lopen. En natuurlijk bedachten we samen welke argumenten ze kunnen gebruiken om de stagebegeleider en afdelingshoofd te enthousiasmeren. De komende maanden werken we de hele dag uit. De leerlingen maken daarbij gebruik van Facebook. Ze hebben een groepspagina aangemaakt waarin ze ervaringen delen met elkaar en mij om advies kunnen vragen. Daarnaast heeft een leerling de Facebook Pagina ‘Geluk voor de zorg’ aangemaakt. Hier houden ze de hele wereld op de hoogte van hun plannen. Like dus snel deze pagina!”

Klik hier voor meer informatie over de zorgacademie.

Jacline de Kort van de FanFabriek en Fridy Latijnhouwers van Hart voor verhalen faciliteren het experiment, zoals zij dat ook deden tijdens de Proeftuin van de Zorgacademie tijdens de European Social Innovation Week, die plaats vond in september 2013.