SEO - Zoekmachine optimalisatie

Een goed verhaal overtuigt en raakt.

Authentieke organisaties en mensen vertellen een echt verhaal. Zij functioneren goed. Ze weten wat ze willen, kunnen anderen makkelijk aan zich binden en wekken op een natuurlijke manier vertrouwen. Zij vertellen hun verhaal offline met persberichten, artikelen, brochures, folders én tijdens bijeenkomsten. En steeds meer online via een website, digitale nieuwsbrieven en door berichten te sturen op Social Media als Twitter, LinkedIn en Facebook. Een goed verhaal geeft organisaties ook een voorsprong. Om deze voorsprong uit te bouwen en te benutten, is het belangrijk om dit verhaal ook online te delen.

Online versterken

Onlangs nam ik in Utrecht deel aan een SEO-training. Het thema van de training was het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines als Google. Voor elke organisatie een hot item omdat een betere vindbaarheid van je website de kracht van je verhaal versterkt en je boodschap verspreidt onder een groot en breed publiek. Maar hoe bereik je dat effect? Zoekmachines als Google denken niet als mensen. Ze zijn gericht op trefwoorden, trefwoordencombinaties, zoektermen en de zogeheten tags. Hoe meer, hoe beter en hoe hoger je positie in de zogeheten organische zoekresultaten. Als je een nieuwe website wilt ontwikkelen of de huidige wilt vernieuwen, is dat het moment om te werken aan een plan voor een grotere vindbaarheid.

Plan van aanpak

Een goed plan begint met een lijst met daarop kernwoorden waar je organisatie voor staat, welke diensten je levert, de plaats waar je kantoor houdt en de regio waarin je actief bent. Betrek hierbij ook de doelgroep die je wilt bereiken en begrippen die de eigenheid of het unieke karakter van de organisatie weergeven. Het is goed om die kernwoorden en combinaties daarvan vaak terug te laten komen in teksten en op in het oog springende posities op de website. Denk hierbij aan koppen boven verhalen, tussenkopjes, fotobijschriften, headlines, tekstintro’s en de ‘achterkant’ van de site (tags). Hierdoor vinden ook potentiële klanten je makkelijker. Als bijvoorbeeld ouders van kinderen met een verstandelijke beperking op zoek gaan naar een zorgaanbieder in hun regio, is het een groot voordeel als je website hoog ‘scoort’ en snel gevonden wordt.

Autoriteit

Het is goed om de site regelmatig te verversen met nieuwe informatie en klanten steeds op de hoogte te houden van waar je mee bezig bent. Dit versterkt je online-imago en autoriteit. Plaats daarom regelmatig blogteksten en nieuwsberichten en maak hiervan melding op de Social Media. Daarmee laat je zien dat je organisatie actief en daadkrachtig is en steeds in beweging. Meer inhoud vergroot bovendien de vindbaarheid, al moet de kwaliteit van de informatie wel relevant en actueel zijn, anders haken bezoekers weer snel af. Het zorgt ook nog eens voor extra gespreksstof wanneer je elkaar (fysiek) tegenkomt. Interactie maakt een bezoek aan je site aantrekkelijker. Nodig klanten of relaties daarom uit om te reageren op blogteksten en ga via de website met elkaar in gesprek. Geef ook aan hoe en via welke weg mensen aan meer informatie kunnen komen.

Behoefte aan een onafhankelijk advies? Neem gerust eens contact op! Ik hoor graag van u! Fridy Latijnhouwers

Related Posts

1 Response
  1. Hallo Fridy,

    dit was nou net even wat ik nodig had. Dimenza werkt aan haar naamsbekendheid en vindbaarheid via Google en andere Social Media.
    We hebben daar over gesproken tijdens de ontwikkeling van onze site. Nu we het terugvinden in dit blog wordt het weer helder en gaat het meer leven.
    We gaan aan de slag om ons verhaal kracht bij te zetten!!

Leave a Reply